Relevansi Pelaksanaan Wakaf Pendidikan dan Keberkesanan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)

Authors

  • Rais Yasin Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
  • Sayuti Ab Ghani Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
  • Nur Amni Syafiqah Saufe Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
  • Redwan Yasin Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.51377/azjaf.vol4no1.151

Keywords:

Wakaf, pendidikan, kewangan, universiti

Abstract

Keberkesanan pembelajaran merupakan perkara penting dalam sesebuah institusi pendidikan. Beberapa perkara yang perlu diberi penekanan dalam mewujudkan keberkesanan pembelajaran di universiti sama ada ia melibatkan faktor dalaman mahupun luaran. Kajian ini adalah tertumpu bagaimana instrumen wakaf dalam pendidikan mampu membawa keberkesanan pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi Awam(IPTA) di Malaysia. Kajian kualitatif digunakan dalam membuktikan relevan pelaksanaan wakaf pendidikan di IPTA dengan  menggunakan kaedah dokumentasi menerusi kajian perpustakaan bagi membuktikan wakaf pendidikan amat relevan dengan keadaan ekonomi semasa yang memerlukan faktor sokongan kewangan bagi keberkesanan pengajian di universiti. Seterusnya, wakaf pendidikan juga menjadi penyumbang kepada pengurangan perbelanjaan dan peruntukan kewangan kerajaan ke atas institusi pendidikan.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-03-28

How to Cite

Yasin, R., Ab Ghani, S., Saufe, N. A. S., & Yasin, R. (2023). Relevansi Pelaksanaan Wakaf Pendidikan dan Keberkesanan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). AZKA International Journal of Zakat & Social Finance, 4(1), 176-187. https://doi.org/10.51377/azjaf.vol4no1.151

Issue

Section

Regular Issues